Főoldal
Üzenetek
3.osztály
4.osztály
5.osztály
6.osztály
7.osztály
8.osztály
Gyakorló feladatok
Hasznos oldalak
Oktatóprogramok
Játékok
Iskola honlap
Informatika szakkör



10-óra

Számítógépes bemutatók

 

1. A prezentáció fogalma

Ha szeretnénk valamit mások számára bemutatni, érdemes azt képekkel, ábrákkal esetleg hangeffektusokkal, animációkkal színesíteni, érdekesebbé tenni. Az információ ilyen komplex átadásának eszköze a prezentáció vagy bemutató.  

 
2. A prezentáció néhány felhasználási területe:


Előadások kísérőanyagai.

Ha kisebb-nagyobb plénum előtt előadást tartunk, előadásunk vázlatát és az előadás megértéséhez szükséges képeket, táblázatokat és egyéb segédanyagokat célszerű valamilyen módon a hallgatósággal megosztani. Ebben az esetben a prezentáció valamennyi segédanyagot egyetlen egységben tartalmazhatja, így elegendő a számítógép és a hozzá kapcsolt kivetítő (esetleg monitorháló), nincs szükség táblára, írásvetítőre, diavetítőre, színes falitáblákra stb. További előnye, hogy az adatok könnyen és egyszerűen aktualizálhatóak.

Reklámanyagok.

Valamely termék vagy szolgáltatás bemutatása a prezentáció multimédiás eszközeivel egyszerűen kivitelezhető, és látványos reklámforrás lehet. Ebben az esetben „csupán" gondoskodni kell a számítógép és a kivetítő (gyakran monitor vagy színes tévé) megfelelő elhelyezéséről, a prezentáció vetítése pedig előre beállított időzítéssel automatikusan zajlik, ismétlődik.

A korábbi prezentációk úgy készültek, hogy a felhasznált képeket, táblázatokat és egyéb anyagokat diakockákra rögzítették, és ezt diavetítővel kivetítették. A prezentációkészítésben ezeket a fogalmakat használjuk mais: a prezentáció vagy magyar nevén a bemutató tulajdonképpen diakockák, sorozata.

A prezentáció diakockáinak elkészítése sok szempontból megfelel a szövegszerkesztő oldalainak. Az előadó legegyszerűbb esetben kész sémák közül választhat (háttér, szín, animáció), de lehetősége van a diakockák egyedenkénti megtervezésére is.

3. Hogyan tervezzünk diasorozatot?

- A középpontban mindig a tartalomnak kell állnia. Ezért nem jó, ha a diaképek zsúfoltak, a vetítés gyors vagy lassú, vagy ha hosszú a diasorozat.

- A diasorozat hossza ne haladja meg a 10-15 képkockát. Ez a mennyiség kb. 1,5 órányi anyagot jelent. Ennél hosszabb ideig a hallgatóság nem képes egyfolytában figyelni.

- A diára ne írjunk fel minden szót, a túl sok szöveg, kép nehezíti az áttekintést, érthetőséget, ezért fárasztó.

- A diasorozat legyen egységes. Egy sorozaton belül ne változtassuk gyakran a hátteret, effektusokat (hang, kép, bekúszás, a diákközti váltás stb…), mert eltereli a hallgatóság figyelmét a lényegről.

- Ne legyen 1-1 dián egynél több mozgókép, mert nem képes az ember egyszerre azt is befogadni, meg még az előadásra is figyelni.  

 
4. A Microsoft PowerPoint 2010 programja
A prezentáció készítésére alkalmas programot a START / MINDEN PROGRAM / MICROSOFT OFFICE / MICROSOFT POWERPOINT 2010 útvonalon indítjuk. A program az alábbi képernyővel jelentkezik be:  
 
 

A felső sor a címsor, melynek bal oldalán találjuk a gyorselérési eszköztárat. Itt találjuk a Mentés és a Visszavonás nyomógombjait.
A Menüsor alatt az Office 2010-ben megszokott módon az almenük gyorsgombjait találjuk. A főablak (szerkesztő mező) bal oldalán a diák tallózóablakát látjuk. Az ablak alsó részén az előadói jegyzet szerkesztésére szolgáló sáv, ez alatt az állapotsor található, mely a kiválasztott diáról közöl adatokat. Az állapotsor közepétől jobbra a nézetek közti váltásra alkalmas gombsort látjuk.
A gombok jelentése a következő: Az első gomb a Normál nézet, amelyben a diát szerkeszthetjük, a második gomb a Diarendező nézet, amelyben áttekinthetjük az összes diát és sorrendjüket is megváltoztathatjuk. A harmadik gomb a Olvasási nézet. Ha erre kattintunk, az elkészített diánk teljes képernyőt kitöltően jelenik meg, és a beállított effektusok is megtekinthetők. Végül a diavetítés gombját találjuk.

 
5. Szerkesszük meg az első bemutatónk