|
10-óra
Számítógépes bemutatók
1. A prezentáció
fogalma
|
Ha szeretnénk valamit mások számára bemutatni, érdemes azt képekkel, ábrákkal esetleg hangeffektusokkal, animációkkal színesíteni, érdekesebbé tenni. Az információ ilyen komplex átadásának eszköze a prezentáció vagy bemutató.
|
|
2. A
prezentáció néhány felhasználási
területe: |
Előadások kísérőanyagai.
Ha kisebb-nagyobb plénum előtt előadást tartunk, előadásunk vázlatát és az előadás megértéséhez szükséges képeket, táblázatokat és egyéb segédanyagokat célszerű valamilyen módon a hallgatósággal megosztani. Ebben az esetben a prezentáció valamennyi segédanyagot egyetlen egységben tartalmazhatja, így elegendő a számítógép és a hozzá kapcsolt kivetítő (esetleg monitorháló), nincs szükség táblára, írásvetítőre, diavetítőre, színes falitáblákra stb. További előnye, hogy az adatok könnyen és egyszerűen aktualizálhatóak.
Reklámanyagok.
Valamely termék vagy szolgáltatás bemutatása a prezentáció multimédiás eszközeivel egyszerűen kivitelezhető, és látványos reklámforrás lehet. Ebben az esetben „csupán" gondoskodni kell a számítógép és a kivetítő (gyakran monitor vagy színes tévé) megfelelő elhelyezéséről, a prezentáció vetítése pedig előre beállított időzítéssel automatikusan zajlik, ismétlődik.
A korábbi prezentációk úgy készültek, hogy a felhasznált képeket, táblázatokat és egyéb anyagokat diakockákra rögzítették, és ezt diavetítővel kivetítették. A prezentációkészítésben ezeket a fogalmakat használjuk mais: a prezentáció vagy magyar nevén a bemutató tulajdonképpen diakockák, sorozata.
A prezentáció diakockáinak elkészítése sok szempontból megfelel a szövegszerkesztő oldalainak. Az előadó legegyszerűbb esetben kész sémák közül választhat
(háttér, szín, animáció), de lehetősége van a diakockák egyedenkénti megtervezésére is.
|
3. Hogyan tervezzünk diasorozatot? |
- A középpontban mindig a tartalomnak kell állnia. Ezért nem jó, ha a diaképek zsúfoltak, a vetítés gyors vagy lassú, vagy ha hosszú a diasorozat.
- A diasorozat hossza ne haladja meg a 10-15 képkockát. Ez a mennyiség kb. 1,5 órányi anyagot jelent. Ennél hosszabb ideig a hallgatóság nem képes egyfolytában figyelni.
- A diára ne írjunk fel minden szót, a túl sok szöveg, kép nehezíti az áttekintést, érthetőséget, ezért fárasztó.
- A diasorozat legyen egységes. Egy sorozaton belül ne változtassuk gyakran a hátteret, effektusokat (hang, kép, bekúszás, a diákközti váltás stb…), mert eltereli a hallgatóság figyelmét a lényegről.
- Ne legyen 1-1 dián egynél több mozgókép, mert nem képes az ember egyszerre azt is befogadni, meg még az előadásra is figyelni.
|
|
4. A Microsoft PowerPoint
2010 programja |
A prezentáció készítésére alkalmas programot a
START / MINDEN PROGRAM / MICROSOFT OFFICE / MICROSOFT POWERPOINT 2010 útvonalon indítjuk. A program az alábbi képernyővel jelentkezik be:
|
|
|
|
A felső sor a
címsor, melynek bal oldalán találjuk a
gyorselérési eszköztárat.
Itt találjuk a Mentés és a Visszavonás nyomógombjait.
A Menüsor alatt az Office 2010-ben megszokott módon az almenük gyorsgombjait találjuk. A főablak (szerkesztő mező) bal oldalán a diák tallózóablakát látjuk.
Az ablak alsó részén az előadói jegyzet szerkesztésére szolgáló sáv, ez alatt az állapotsor található, mely a kiválasztott diáról közöl adatokat. Az állapotsor közepétől jobbra a nézetek közti váltásra alkalmas gombsort látjuk.
A gombok jelentése a következő:
Az első gomb a
Normál nézet,
amelyben a diát szerkeszthetjük, a
második gomb a
Diarendező nézet, amelyben áttekinthetjük az összes diát és sorrendjüket is megváltoztathatjuk. A harmadik gomb a
Olvasási nézet. Ha erre kattintunk, az elkészített diánk teljes képernyőt kitöltően jelenik meg, és a beállított effektusok is megtekinthetők.
Végül a
diavetítés
gombját találjuk.
|
|
5.
Szerkesszük meg az első bemutatónk |
|
|
|
|